Wiosna to czas wprowadzania zmian i porządków, zarówno w domu
jak i w... aucie. Zanim wyruszymy w długie trasy warto zainteresować
się stanem technicznym naszego samochodu. Po zimowej eksploatacji
zwłaszcza szyby, narażone na szkodliwe działanie wody, soli i kruszyw
mogą wymagać specjalnej troski. O tym, na co zwrócić uwagę, by zwiększyć
nasze bezpieczeństwo na drodze mówi Jarosław Kuciński, ekspert z firmy
NordGlass.
Przygotowując auto do sezonu wiosennego należy zadbać zwłaszcza o
dobry stan szyb samochodowych. Korzystając z rad eksperta z firmy
NordGlass, wiodącego europejskiego producenta szyb dla branży
motoryzacyjnej, mamy pewność, że szyby w naszym samochodzie będą
odpowiednio przygotowane do codziennej, bezpiecznej jazdy.
Wiosenny przegląd szyb
Jednym z podstawowych elementów wiosennego serwisu auta jest
dokonanie przeglądu szyb w naszym samochodzie. Ten z pozoru kosmetyczny
zabieg, bagatelizowany niestety przez wielu kierowców, może mieć
niezwykle duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa na drodze.
„Naprawa szyby z uszkodzeniem punktowym to konieczność. Z uwagi na
kruszywa, lód, sól i brud obecne, w zimowych miesiącach na drogach,
łatwo uszkodzić szybę. Rozpoczynając wiosenny przegląd warto zatem
zwrócić uwagę, czy szyby w naszym samochodzie nie mają śladów nadmiernej
eksploatacji. Wielu kierowców, nawet tych z wieloletnim stażem,
zapomina, że powstałe na powierzchni szyby nawet niewielkie pęknięcia
lub ubytki, mogą w znacznym stopniu ograniczyć widoczność. Warto wziąć
pod uwagę fakt, że natychmiastowe reagowanie w momencie wystąpienia
uszkodzenia, a tym samym zapobieganie powiększaniu się pęknięcia,
przekłada się na zwiększenie prawdopodobieństwa zakwalifikowania szyby
do naprawy, bez konieczności jej wymiany” – wyjaśnia ekspert z firmy
NordGlass.
Co istotne, aż 20% pęknięć czołowych szyb
laminowanych to uszkodzenia punktowe. Przy zastosowaniu nowoczesnej
technologii ubytki, których wielkość nie przekracza średnicy monety
5-złotowej tj. ok. 22 mm, można bez problemu naprawić.
„Na
uzyskany w wyniku naprawy efekt duże znaczenia ma czas, który upłynął od
momentu uszkodzenia. Każdy punkt sieci serwisowej NordGlass wyposażony
jest w unikalne w skali kraju narzędzia do wykonywania napraw szyb
czołowych. Stosowana w naszej sieci technologia pozwala na naprawę
uszkodzeń punktowych przywracając co najmniej 95% pierwotnej
wytrzymałości szyby w uszkodzonym miejscu, a fabrycznie zamontowane
listwy oraz klipsy pozostają na swoim miejscu” – dodaje ekspert.
Naprawa
szyby w profesjonalnym serwisie samochodowym nie jest kosztowna, a cały
zabieg standardowo trwa nie więcej niż pół godziny. Warto o tym
pamiętać gdyż likwidując małą szkodę mamy szanse na przywrócenie stanu
szyby sprzed uszkodzenia, bez ponoszenia kosztów jej wymiany.
Profesjonalna wymiana szyby
Bardzo
często powodem uszkodzenia szyby, zwłaszcza po mroźnej zimie, jest
rozwarstwienie - tzw. Delaminacja, czyli utrata spójności pomiędzy
poszczególnymi warstwami składowymi szyby. Warto pamiętać, że szyba
czołowa odpowiada za około 30% sztywności konstrukcyjnej nadwozia.
Wpływ zmiennych sił odkształcających, agresywne środki chemiczne,
ropopochodne tłuszcze oraz różnice temperatury pomiędzy wnętrzem auta, a
jego otoczeniem zewnętrznym, mogą istotnie wpłynąć na stan szyby.
„Bardzo często uszkodzenie szyby może być trudne do dostrzeżenia.
Rozwarstwiony laminat osłabia spójność warstw szyby, a tym samym
ogranicza widoczność oraz zmniejsza odporność szyby na pęknięcia. Tak
uszkodzony laminat nie nadaje się już do naprawy, a zdelaminowaną szybę
należy wymienić w punkcie specjalizującym się w serwisie szyb
samochodowych, zanim zacznie pękać” – przestrzega Jarosław Kuciński.
Tego typu uszkodzenia nie powinny mieć miejsca w przypadku, gdy szyba
jest poprawnie zamontowana i gdy nie używa się agresywnych środków do
mycia, które mogłyby wejść w reakcję z laminatem.
„Zbagatelizowanie tego problemu może skutkować pęknięciem i w efekcie
koniecznością wymiany szyby. Warto pamiętać, że zimą szyba narażona
m.in. na duże różnice temperatur wewnątrz i na zewnątrz auta częściej
pęka. Nie dokonanie wymiany uszkodzonej szyby skutkować może nie tylko
obniżeniem naszego bezpieczeństwa na drodze, ale i odebraniem dowodu
rejestracyjnego” – wskazuje ekspert.
Aby w przyszłości wykluczyć tego typu kosztowne likwidacje szkody
warto regularnie korzystać z renomowanych punktów serwisowych, które w
razie potrzeby poprawnie zamontują szybę i zaoferują zabiegi
pielęgnacyjne, które nie wpłyną na osłabienie laminatu. Wiosenny
przegląd auta może być doskonałą okazją, by profesjonaliści ocenili czy
szyby kwalifikują się do naprawy czy też niezbędna jest ich całkowita
wymiana.
Hydrofobizacja – gwarancją lepszej widoczności
Wiosną
bardzo często występują obfite deszcze. Podczas długiej jazdy takie
warunki atmosferyczne mogą okazać się bardzo uciążliwe. Obniżona
widoczność powodowana przez opady oraz nieustannie pracujące wycieraczki
w znacznym stopniu utrudnią nam prawidłową ocenę sytuacji na drodze.
Doskonałym rozwiązaniem tego problemu jest innowacyjny zabieg
hydrofobizacji, przeprowadzany w salonach NordGlass.
„Hydrofobizacja to zabieg polegający na nadawaniu materiałom
właściwości utrudniających przyleganie wody. Poddane hydrofobizacji
szyby zyskują powłokę, dzięki której aż o 70% zmniejsza się przyczepność
cząstek brudu i wody. Dzięki temu, już przy prędkości 60 – 70 km/h,
opady atmosferyczne nie osiadają na szybie, ale niemal samoczynnie
spływają z jej powierzchni. W efekcie kierowca zużywa o 60% mniej płynu
do spryskiwaczy i rzadziej korzysta z wycieraczek samochodowych. Nawet w
przypadku nieoczekiwanej wiosennej ulewy poddana hydrofobizacji szyba
zagwarantuje nam bardzo dobrą widoczność” – dodaje Jarosław Kuciński,
ekspert z firmy NordGlass.
W serwisach NordGlass proces nakładania
powłoki hydrofobowej na szybę kosztuje 50 zł i trwa około pół godziny.
Nałożona powłoka hydrofobowa standardowo zachowuje swoje właściwości
przez okres roku, bądź do 15 tys. przejechanych kilometrów w przypadku
szyby przedniej i do 60 tys. km na szybach bocznych. Należy jednak
pamiętać, że po hydrofobizacji korzystanie z myjni automatycznej powinno
odbywać się bez woskowania. Odwiedzając serwisy tak renomowanych marek
jak NordGlass, zyskujemy pewność, że przeprowadzony przegląd szyb i
dokonanie najpilniejszych napraw i zabiegów zagwarantują nam komfortowe
warunki wiosennego i letniego podróżowania.
Uważam że ważną rzeczą wiosną jest oddanie samochodu na przegląd po zimie . Lecz wybranie serwisu nie jest proste ponieważ nie wszystkie działają do końca profesjonalnie. Ja moje auto oddaje do http://twojmechanik.com/przeglady-okresowe/. Szczerze polecam Wojtek!
OdpowiedzUsuńTakże zawsze na wiosnę staram się zrobić taki nieoficjalny przegląd samochodu. Tak aby sprawdzić czy wszystko dobrze z zawieszeniem, hamulcami itp. Oddaję zazwyczaj samochód do https://tylnabelka.pl/regeneracja-tylnej-belki/peugeot/peugeot-partner/, oprócz przeglądau naprawiam u nich tylną belkę w moim Peugeocie, gdyż jak wiadomo ten element posiada dość dużą wadę konstrukcyjną i wymaga uwagi.
OdpowiedzUsuń